Planeringar

Här samlar vi planeringsmatriser i storyline. Bidra gärna med fler.

Gallerian
En storyline som tar utgångspunkt i matematik. I materialet finns planeringsmatris, beskrivning, förslag på brev från professor Matematicus samt utvärderingsresultat och ritningsförslag. Materialet är prövat i årskurs fyra men är lätt att anpassa och använda även för andra årskurser. Möjligheter till ämnesintegration med svenska, bild och so. Karin Andrén, Margareta Oscarsson och Matilda Östman har tagit fram materialet som finns att ladda ner här.

Husspanarna
Norbottens museum har tillsammans med Sanna Ranweg tagit fram ett storylinematerial kring arkitektur. Materialtet är skrivet för Norrbotten men kan säkert ge idéer för arbete i övriga landet också. Ladda ner Husspanarna.

Jämställdhet och betygsskillnader
Varför får killar och tjejer olika höga betyg? Kan det bero på att killar förväntas vara tuffa och tjejer duktiga? Vad kan vi i så fall göra åt det? Vi har tagit fram en storyline som heter Jämställdhet och betygsskillnader som är tänkt att underlätta för lärare som vill arbeta med genusproblematik. Jämställdhet och betygsskillnader är främst tänkt för år 6 och uppåt.

Globala Båten
Globala båten är en storyline färdigställd av Meta Tosteby i Falun. Eleverna får följa med en båt ut på ett globalt uppdrag för att bland annat studera klimatförändringar. Uppdraget är sedan att berätta om resan när de återkommer till sitt land. Utkastet till matrisen gjordes under en fortsättningskurs och testades i Metas klass. Därefter presenterades storylinen på Storylinekonferensen våren 2008.

Reklambyrån
Som en del i Multimediabyråns storylinetema presenteras en nyskriven planeringsmatris kring hur man kan arbeta med massmedia genom att göra en storyline om en reklambyrå. Tanken med  Reklambyran är att eleverna inte bara ska vara konsumenter utan även själva få pröva på att vara producenter av media.

Musen Mini
är en storyline speciellt framtagen för att passa förskolan. Storylinen handlar om en mus som kommer på besök till förskolan och hur barnen försöker hjälpa musen. Storylinen är framtagen av Sanna Ranweg i samarbete med personalen på förskolan Laxen i Luleå. Läs mer om arbetet Musen Mini och ladda ner planeringsmatrisen.

Mofflor och Människor
Håll Sverige Rent har tagit fram en storyline för förskolan upp till skolår 5 för att hjälpa skolor att arbeta med hållbar konsumtion. Materialet är tänkt att engagera eleverna i diskussioner om vår miljö och vår konsumtion. Storylinen går att genomföra även med ej skrivkunniga elever. Ladda ner mofflor och människor.

Hållbar marknad
Denna planeringsmatris är en bearbetning av en mycket använd storyline som heter ursprungligen heter The market. Genom att lägga till några nyckelfrågor och modifiera inledningen så kan man i denna storyline fokusera på hållbar utveckling. Hållbar marknad

Polarön
Klimatförändringarna angår oss alla. Svenska FN-förbundet har tagit fram en Storyline om klimat för lärare som vill arbeta med frågan på ett annorlunda sätt. Denna storyline kommer att öka elevers kunskap om klimatet och stärka deras engagemang för hållbar utveckling, miljö och internationell samverkan. Ladda ner Polarön.

Tidningsredaktionen
På Byttorpsskolan i Borås har man tagit fram en planeringsmatris kring hur man arbetar med att skapa en tidning.

Framtidens Boende: En storyline om Energi
Konsument Göteborgs energirådgivare Annika Källvik har tillsammans med Ylva Lundin
tagit fram storylinen Framtidens Boende – en storyline om energi. Ladda ner Framtidens boende

Trafikkontoret i Göteborg
Trafikkontoret i Göteborg har tagit fram fyra storylines om trafik. Min väg fokuserar på närmiljön och är skriven för år 0-3. Pendlar-Kalle fokuserar på trafikens miljöpåverkan och är skriven för år 4-6, Kär och galen handlar om en mopedolycka och är skriven för år 7-9 och Vår hållbara stad är skriven för år 8 till och med gymnasiet och fokuserar på klimatfrågan. Handledningarna är skrivna av Ylva Lundin och innehåller information om storyline, sammanfattning och planeringsmatris. De finns att ladda ner från trafikkontorets webbplats; www.trafikforlivet.se ”under Material”. De finns även i engelsk översättning.

Sapmi
Norrbottens museum har tillsammans med Sanna Ranweg utvecklat en storyline om samernas historia. Under 2004 har storylinen provats i flera skolor runt om i Norrbotten med gott resultat. Lärare i Överkalix, Luleå och Vittangi har arbetat med storylinen i sina klasser. Ladda ner Sapmi – Sameland.

Värd att vårda
Storylinematerialet ”Värld att vårda” handlar om Norrbottens teknologiska megasystem . Megasystemet består av Malmfältens gruvor, Malmbanan, Malmhamnen, Porjus kraftstation och Bodens fästning. Målet med projektet, som stöds av länsstyrelsen, är att introducera länets lärare till megasystemet och inspirera dem till att arbeta med megasystemet i undervisningen. Storylinen är skriven för år 6-9

I rallarnas spår
Även ”I rallarnas spår” handlar om Norrbottens teknologiska megasystem . Megasystemet består av Malmfältens gruvor, Malmbanan, Malmhamnen, Porjus kraftstation och Bodens fästning. Målet med projektet, som stöds av länsstyrelsen, är att introducera länets lärare till megasystemet och inspirera dem till att arbeta med megasystemet i undervisningen. Storylinen är skriven för år 1-5

Hållbar utveckling för stad och land
Tanken med denna storyline är att eleverna ska arbeta för en hållbar utveckling i sin aktuella region med utgångspunkt i en lantbruksverksamhet. Staden fungerar som beställare av ett antal nyttigheter för att uppnå en hållbar utveckling för regionen. Storyline – stad och land

Filmsamtal för jämställdhet
Myndigheten för skolutveckling har tagit fram en annorlunda filmhandledning som vänder sig till pedagoger som vill arbeta med jämställdhetsfrågor utifrån en filmupplevelse. Eleverna får diskutera filmen och jämställdhetsfrågor utifrån tonåringar som de skapat, vilket ger liv åt diskussionerna. Filmsamtal för jämställdhet  Där finns även en film som visar hur en årskurs åtta i Alingsås arbetar med filmsamtalet

Klimatfrågan utifrån en filmupplevelse
Göteborgs Stad, Agenda 21 Göteborg har i samband med Vetenskapsfestivalen 2007 tagit fram ett Storylineinspirerat material för att diskutera klimatfrågan utifrån filmerna Planeten och En obekväm sanning.

Nya grannar
På Runa förlag finns Storyline i praktiken – Grunder och Variationer som går igenom storylinen Nya grannar (ursprungligen skriven av Steve Bell) Planeringsmatrisen finns att ladda ner Nya Grannar och i boken ges förslag på hur man kan integrera hållbar utveckling i storylinen.

Bara vara vanlig?
En storyline om HBT, könsnormer och olika sexuell läggning. Vad har vi för livsmönster och normer egentligen? Vad kan vi göra för att förändra dem? I den här storylinen finns möjligheten att synliggöra värderingar och utmana dem på olika sätt.
”En kedja är inte starkare än sin svagaste länk” Ett hållbart samhälle måste arbeta både med den inre och den yttre miljön. Det är långsamma förändringsprocesser men med storyline kan vi bidra med verktyg för att lyfta fram känsliga områden och diskutera både synliga och osynliga lagar. Projektet ”Under Ytan” har i samarbete med Sanna Ranweg producerat materialet
Planeringsmatris – bara vara vanlig
Handledning_till_Storyline_Bara_vara_vanlig
Liten_inkluderande_parlör
Så_gör_du_en_karaktär

Östersjön
WWF har gjort en storyline om Östersjön. Storylinen möjliggör undervisning om natur, människor och hållbar utveckling.

Engelska:
Den internationella storylinesammanslutningen EED har tagit fram utkast till storylines på temat lärande för hållbar utveckling.
The Eco Friendly Community
Sustainable School
Choices Matter

Food_Traders, Working Towards Sustainable Practices En storyline skriven av Rebecca Plaskitt för tioåringar vid The Catlin Gabel School, Portland, Oregon, USA. Food Traders, Working Towards Sustainable Practices

Kommentarer inaktiverade.