Som alla berättelser så ska en storyline innehålla karaktärer i form av människor, varelser eller djur. Eleverna lever sig sedan in i de olika karaktärerna och arbetar med dessa som utgångspunkt. De får någon att identifiera sig med och detta skapar nya möjligheter i klassrummet. Det ger läraren möjlighet att diskutera känsliga frågor såsom familjerelationer, droger och politik utan att behöva inkräkta på elevernas integritet.
Eleverna känner sig starkt engagerade eftersom det handlar om en miljö och människor som de skapar. Det blir deras berättelse och deras karaktärer. Liksom i varje berättelse känner eleverna spänning och förväntningar inför vad som ska hända härnäst. Allt eftersom berättelsen utvecklas krävs det ny kunskap för eleverna. Det finns ett naturligt sammanhang som gör att de vill ta reda på sådant som kursplanen föreskriver att de ska lära sig.
Eleverna kan, i egenskap av sin karaktär, ha åsikter som de annars inte skulle våga uttrycka. Att eleverna identifierar sig med en karaktär under arbetet gör också att de får en chans att då och då kliva ur sin egen roll under denna period. De kan under ett arbetspass pröva en annan personlighet, leva i en annan kultur, vara av en annan ålder och försöka föreställa sig hur detta är. Tanken är dock inte att eleven ska tvingas agera som sin karaktär under hela storylinen även om man kan gå in i rollen under kortare dramatiseringar. ”Det här är min karaktär Arne Bengtsson” i stället för ”jag är Arne Bengtsson” gör att eleven inte är ansvarig för vad Arne har för åsikter och hur han agerar. Det är inte de själva som är Arne – de har bara hittat på honom. Har man skapat en karaktär som har konstiga åsikter och gör konstiga saker så är det skönt att inte behöva vara den personen under hela arbetet.
Om man väljer att arbeta med en huvudperson, en karaktär per elevgrupp eller en karaktär per elev spelar egentligen ingen roll. Det viktiga är att eleverna lever sig in i olika karaktärer och arbetar med dessa som utgångspunkt. Karaktärerna kan skapas på många olika sätt. Det är viktigt att variera hur man skapar dem så att eleverna inte känner att det blir tjatigt om man gör flera storylines med samma klass.
Här följer några exempel på olika karaktärer. Längre ner hittar du också instruktioner kring hur du gör karaktärer på olika sätt.